2009. március 27.

Alfabéta-jelöltek 2009: Whole car

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk a Whole car két alkotója, Horváth Henrik és Árva-Szabó Péter.

Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Péter: – Az első képregény, aminek a forgatókönyvét írtam a Panel 4. számában jelent meg és Tomsterrel közösen hoztuk össze azt a kemény egy oldalt. Sőt, ha igazán pontos akarok lenni, akkor már egy évvel korábban jelent meg tőlem két rövid képregényszerűség az Irodalmi Páholy című folyóirat első két számában. Az első komoly munkám viszont kétségkívül a Whole car. Eddig viszonylag kevés forgatókönyvet írtam, főleg pályázatokra segítettem be Henriknek, vagy nagyreményű szerzői kiadásokhoz készítettem kisebb forgatókat. Azért az elmond valamit, hogy Henrik soha nem nyert a pályázatokon és a szerzői cuccok is a fiókban maradtak. :)
Henrik: – Néhány éve kezdtem publikálni. Külföldön néhány kis kiadónál jelent meg munkám, (Image, Alterna, Good Cat/Bad Cat, Radio TAK, Local Act Comics, King of Houston), itthon pedig a Panel, ZAP, Galaktika, Nero Blanco, Pinkhell magazinokban működtem közre.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Péter: – Nagy hatással volt rám a régi magyar Pókember sorozat 62. száma, amiben Peter elveszi Mary Jane-t. Hogy miért pont ez, azt nem tudom megmondani, de ettől a számtól kezdve tartom magamat igazán rajongónak. Igazán nagy hatást azonban a Mark Waid - Alex Ross által készített Kingdom come tett rám először, aztán sorra jöttek az olyan képregények, amelyek profizmusa és komplexitása lenyűgöz mind a mai napig. A teljesség igénye nélkül: Top Ten, Midnight nation, Hellboy, Tükörváros, Maus, XIII vagy éppen a legújabb kedvenc a Safe area Gorazde. A kedvenc íróim közül pedig Alan Moore és J.M. Straczynski mellett mindenképpen kiemelném Paul Austert, Slawomir Mrozeket és Esterházy Pétert is. Bár ez az eddigi forgatókönyveimben nem érződik, de a kelet-közép európai abszurd irodalom nagy hatással volt rám mindig is.
Henrik: – Alkotók közül csak kettőt emelnék ki, Vass Ricsi és Ábrai Barnabás komámat. Sokat köszönhetek nekik és innen üzenem, hogy kinyalhatják! :-D
Képregények közül pedig talán a Judge Dredd: Night before Xmas-t emelném ki.

Részlet a Whole car-ból

Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Péter: – Nagyon meglepett a jelölés. Bár a Whole car (Henrikkel magunk között csak WC-nek hívjuk) többnyire pozitív visszajelzéseket kapott a megjelenés óta, nem hittem volna, hogy a legjobb négybe kerül majd. Roppantul örülök a dolognak, több kedves barátom is gratulált már a jelöléshez, és ez mindenképpen jó érzés, még ha nem is mi kapjuk majd a díjat. Az esetleges győzelem pedig azt jelentené, hogy talán jó úton indultunk el, és sikerült olyan témát találnunk, amivel azonosulni tudnak valamilyen szinten az olvasóink. Vagy ha ezt nem is, de azt biztosan, hogy sikerült olyan képregényt csinálnunk, ami legalább a zsűri többségének tetszik. :)
Henrik: – Nagyon meglepődtem először, de természetesen nagyon jóleső érzés. Az esetleges győzelmet pedig barokkos túlzásnak tartanám.
Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Péter: – Ez egy nagyon jó kis képregény lehetett volna, ha nincs a Henrik. :) Komolyra fordítva a szót, a legjobban a csapatmunkát szeretem benne, azt a folyamatot, ahogy sorozatos párbeszédek végén elkészült a cucc. Én eredetileg egy nagyon pesszimista végkifejletet szerettem volna, de hála Henrik kétbalkezességének (nem tudta/akarta megrajzolni az eredeti koncepciót), egy szomorú feloldást kapott végül a történet. Lehet, hogy nagyképűnek tűnik, de elégedett vagyok ezzel a képregénnyel. És nem azért, mert tökéletesnek érzem, vagy mert nem lehetne sokkal jobbat csinálni, hanem azért, mert úgy érzem, sikerült vele elmondanom, amit és ahogyan szerettem volna.
Henrik: – Gyakran nem vagyok elégedett a munkáimmal és amivel igen, később azzal sem.
Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Péter: – Szeretnék előásni néhány régebbi tervet a fiókból: van közöttük rövidebb horror, közepes hosszúságú díszmagyar disztópia, és hosszabb lélegzetvételű, a magyar babonavilágból építkező misztikus krimi is. Mindezekhez persze egyedül kevés vagyok, állandó tettestársam szabad gyökei pedig 2047-ig előre le vannak már kötve. :) Ami mégis a legvalószínűbb jelenleg, hogy egy - a képregény, az irodalom és a trash-art határmezsgyéjén egyensúlyozó - napló fog elkészülni elsőnek. Aztán persze ez is lehet, hogy a többi nagy terv sorsára jut.
Henrik: – Befejezni az elkezdett munkákat, behozni a lemaradást.

22 megjegyzés:

Gáspár Tamás írta...

Láthatóan rágyúrtak a skacok az interjúra... :))

Miklós Felvidéki írta...

zseniális

Fehér Zoltán / Zorro de Bianco írta...

Rieksön!!! :P

Névtelen írta...

Henrik ezen a képen úgy néz ki, mint a Komédiás, mikor részegen megzakkanva ül Moloch ágya szélén.

vassrichard írta...

Bm...könnyesre röhögtem magam.
A cikket még nem tudtam elolvasni.

Cserkuti írta...

Most már egyértelmű, hogy a mezőny legnagyobb hatású alkotója a Futaki/Nikolényi páros.

Peter Tikos írta...

Most már egyértelmű, hogy a mezőny legnagyobb hatású alkotója a Futaki/Nikolényi páros fotósa ;)

Cserkuti írta...

Szájbarágós Elnök Úr.

Névtelen írta...

Örülök, hogy ilyen remekül sikerült elszórakoztatni benneteket :-D

H

vassrichard írta...

H
Cserébe, hogy futtatsz...várjad a postásbácsit.

Névtelen írta...

Frankó, már csak egy MKA logo-s tetkó hiányzik Henrik és Wipszi nyakáról. :D

amúgy köszi az interjú sorozatot!

Névtelen írta...

Hiába pedálozunk, nem vesznek minket be. Addig meg nem varrom magamra MKA logót :-D
Ricsi: Levélbombát küldtél?
H

vassrichard írta...

ÁÁ..dehogy. A száddal bontsd majd ki.:)

Nero Blanco írta...

Péter "pályázatos" megjegyzése kicsit gonoszkodós, hiszen bezzeg ő éppen a Whole Car forgatókönyvével nyert az MKSZ "vonatos" pályázatán. Mint talán páran még emlékeznek rá, az - önhibánkon kívül - meghiúsult Képregényállomás c. rendezvényre jött volna ki egy kötetben az Őfelsége postavonatával, amit Szabó Jenő írt (és Matheika Gábor rajzaival végül az Eduárdban jelent meg) és a Herega Zoltán Csak oda c. képregényével (ezt Győri Tibor rajzolta meg az FF antológiának).
De persze az sem igaz, hogy Henrik "nem szokott nyerni" pályázatokon. Tavaly első lett a szolnoki képregénypályázaton (igaz, Péter segítsége nélkül), és a Mátyás király pályázat óta papírja van róla, hogy ő a legjobb magyar mangaka.
Nagyon örülök, hogy a kisebb kategóriákkal is folytatjátok az interjúsorozatot!

aszpeti írta...

A megjegyzésem NYILVÁN nem gonoszkodós, mert olyan munkánk, amivel közösen pályáztunk, még nem nyert sehol, ellenben külön-külön már mindketten voltunk díjazottak, de ezt tőle sem vitattam el.

Meg egyébként is: kivel gonoszkodnék és miért? A Henrikkel? De hisz' őt alapból utálom! :) Pláne, mert folyton szabotál...

Névtelen írta...

Ricsi: Beleszartál?? :-O

Nero Blanco: "Szoktam" nyerni :-(
Különösen a szolnoki pályázatra vagyok büszke, mert a részvevők átlagéletkora volt vagy 12 év, amit ugye én jócskán megemeltem a magaméval. Baszogattak is Zoliék eleget a liliomtiprással.
Ha el tudtam volna menni az átadóra, sitty-sutty versenyen kívülre helyeztetem magam.
A Mátyás pályázatot pedig humornak szántuk, és egy rossz vicc lett belőle. Ez a mangaka papír olyan nekem, mint egy diliflepni. Persze magamra vethetek, mert mindkettőt kiérdemeltem.
:-D

H

vassrichard írta...

Megdöbbentő...majdnem ráhibáztál.:)
A gyereket meg az asszonyt majd tereld odébb bontás előtt.
Más. A fumettósok nem tüntettek ki valamivel? Esetleg egy kolomppal?:D

Nero Blanco írta...

A szolnoki pályázat második helyzettje (Vincze Nóra) azért elmúlt már akkor 12.

aszpeti írta...

Jaja, egyébként Henrik tényleg lenyomott egyszer egy csapat 12 évest, aztán pedig egy csapat 12 éves mangást. :)
HH: Henrik a hős! :D
És még a legjobb mangás oklevelét le is nyúltam, szóval utóbbit bizonyítani sem tudja. :)

Névtelen írta...

Nálad van gecc?
Mikor akartál vele zsarolni, amikor már megtört öregember leszek? :-D

H

zoli79 írta...

Azért örülök, hogy ezt a gáz képregényt nem kellett végül leközölnöm. :D

vassrichard írta...

Én a sapkát kaptam meg...ne értetlenkedj már itt. És ne inzultálj tovább, mert kimodoráltatlak.:)