A nemrégiben netre került trailer és az augusztus 21-i Avatar Napon levetített 3D-s bemutató után rengeteg vélemény elhangzott a korunk legnagyobb durranásának ígérkező filmről - természetesen pro és kontra. Leginkább a technikai újításokat, illetve ezek látható vagy láthatatlan mivoltát boncolgatják az avatott és avatatlan elemzők, de ami engem sokkal jobban megfogott ennél, az a sztoriban megbúvó temérdek háttérmunka, a sejthetően elképesztő mélységeiben megtervezett idegen világ.
Az Avatarban szereplő, Pandora névre elkeresztelt bolygó a film kommersz mivoltából adódóan nyilvánvalóan közönségbarátabb oldalról közelít egy idegen világ ábrázolásához, mint az alábbi két művész, a Cameronék által megálmodott planétát és annak lakóit látván azonban óhatatlanul felmerült bennem Patrick Woodroffe és Wayne D. Barlowe neve. Mindkét művészt emlegettem már ezen a blogon is - nem véletlenül, hiszen mindkettejük munkásságát jelentősnek tartom, és mindketten nagy hatással voltak rám. Nevük sokak számára talán nem cseng valami ismerősen, pedig munkáikkal minden bizonnyal találkoztak már.
Patrick Woodroffe festménye látható például (több másik mellett) a Galaktika 100. számának borítóján is*. Nem tudom, Cameron ismeri-e Woodroffe munkáit, vagy csak követőinek alkotásaival találkozott, de gyakran szürreális alkotásainak hatása az Avatar képi világában tetten érhető - az idegen világok kék bőrű bennszülötteitől a lebegő szigetekig. Woodroffe albumaiban ráadásul gyakran boncolgatja a technológia és a természet szembenállását, ábrázolja a mitikus, természetközeli lények és a gépemberek apokaliptikus összecsapását.
Wayne Barlowe-t röviden bemutattam már ezen az oldalon. A Cameron-filmmel való kapcsolódási pontokat nála sem kell sokáig keresgélni: 1979-ben jelent meg első kötete, a Barlowe's Guide to Extraterrestrials, majd az Expedition projekttel vált igazán ismertté a neve. Utóbbiból a Discovery Channel sorozatot is készített, mely egy, az emberiség által felfedezett, élettel (köztük fluoreszcens növényekkel és állatokkal) benépesített idegen bolygót mutat be. Mivel Barlowe gyakran dolgozik konceptesként mozifilmeken (elég csak a Hellboy-filmek teremtményeire gondolnunk, melyek gyakran sokkalta "barlowe-sabbak", mintsem "mignolásak"), nem lenne meglepő, ha az Avatar munkálataiban is részt vett volna.
* Ha valaki ismeri a "galaktikás" Woodroffe kép egy jobb minőségű online verziójának lelőhelyét, az ne habozzon megosztani velünk - én sajnos nem találtam egy galériában sem.
5 megjegyzés:
Nagyon érdekes lények. Olyan Ctulhu-sak, de békésnek tűnnek...
Minőségét tekintve talán nem jobb a kép, de a TinEye keresővel megtalálhatjuk az amazonon, egy másik magazin borítóján is - valamivel nagyobb méretben...
Köszi szépen, Cz.C.
Viszont nagyobb ez a kép, beterítette a hátsó borítót is. Az lenne az igazi :)
igaz már korábban említetted ezt yahoon, de: kösz ezt a posztot. ezekkel a lebegő szigetekkel még inkább több a hasonlóság. no meg filmes hasonlóság nélkül, önmagukban is érdekesek ezek a képek. én nem vagyok nagy scifi/fantazi rajongó, de ez az olckúl stílus teccett mindig
ami még érdekes számomkra: gimis koromban odáig voltam Mark Ryden-ért (azóta már nem annyira), és így elnézegetve Patrick Woodroffe képeit eléggé hasonló a képi világ (még akkor is ha pár tipikus képi elem nincs meg amit Ryden mindig használ)
Különös,hogy Philippe Caza Lailah vagy a sötétség c. 1987-es képregénye sehol nem került szóba az Avatar kapcsán, pedig rengeteg a párhuzam! ...Akkoriban különleges képregényeket alkotott Caza mester, ez az egyik legjobb... szerintem. Shoto
Megjegyzés küldése