2011. április 27.

"a konga ha zsong, ó" - tutorial

"a konga ha zsong, ó" - tutorial from S9TXE on Vimeo

A 7. Magyar Képregényfesztiválon megjelenő Papírmozi 4-be készítettem Árva-Szabó Péter verse alapján egy képregényoid alkotást, ami soronként "fordítja le" képekre a verset, hol "szó szerint", hol hozzátéve az eredetihez, hol pedig azt jelenítettem meg vizuálisan, amit a versben való utazás inspirált. Ez utóbbi kategóriába tartozik a fenti videón elkészített képkocka is. A tutorial kifejezést nagyon jó indulattal írtam felülre, mert lehet, egy paraszthajszálnyit túllép az igénytelenségnek azon határán, aminél visszább legalább valami minimális szerkesztési elvre ügyelni szoktak a hasonló videókat készítő alkotók :)

12 megjegyzés:

Peter Tikos írta...

Nagyon jó lett ez, Artúr! Nagyon jó látni, ahogy ezeket a technikákat használod, és külön tetszik a video "kötetlensége", közvetlensége. Köszi szépen, hogy rögzítetted és megosztottad, szívesen látnék még ilyeneket tőled.

Csacso írta...

Köszi és Grat!
Tervezni se lehetett volna kerekebb kivonatot.
Én nem hiányolom a „rendezettséget” ha az tudatosság nélkül is működik ;)
Ha keresgélnék a fejemben és egy mivel lehetne hajszálnyit jobb: talán egy közelítés-zoomolás a mártogatós toll, ecset használatnál fokozta volna a látványosságot.
Nem bírtam nem észrevenni, hogy 2 kitakaró folyadékos üvegcsét is bemutattál ;)
Még a rögzítés technikája is érdekelne engem. Milyen készülékkel és az mihez volt rögzítve?
El ne felejtsem (külön öröm), hogy korrekt videó megosztóra való feltöltést is megköszönjem!
Hajrá!

Haránt Artúr írta...

kösz kösz!

Peti: ha lesz legközelebb valami hasonló tőlem, azt biztos inkább úgy fogom megoldani, hogy öcsémmel felvetetek többórás anyagot, kiszelektálom és valami ismerősömet aki ért a premierhez pl megkérem hogy rázza össze

Csacso: a kitakaró folyadék tényleg ugyanúgy lett hívva :). de a maszkolónál is meg a fedő fehérnél is megemlítettem külön a nevüket. lényegében ugyanaz a funkciója a kettőnek, csak egyikkel előre kell dolgozni, másikkal utólag lehet fehéret felvinni. a fedőfehér nekem kemény vonalakhoz nem nagyon vált be

fuji finepix S2000-el vettem fel, egy pillanatrögzítővel (a video elején a lámpa és a fejem között látszódik, fehér csavaró rész van az alján)) egy keskeny rövid lécet erősítettem a polcomra arra raktam a gépet.

ha van rá igény, hang nélkül rakhatok fel közeliket egy másik képkocka kihúzásáról, mert a próba felvételeknél öcsém volt az operatőr, és csinált olyan felvételeket is aminél egészen közel vette fel a papírt munka közben

Csacso írta...

Köszönet az információkért!
Szívesen megnézném, azokat a "próba" felvételeket! ;)

vassrichard írta...

jaja...nagyon hangulatos, és a kötetlensége külön megdobja az egészet.:)

Kovács Péter írta...

Hi

Érdekes, hogy először gépen rajzolod meg, aztán dolgozol rajta manuálisan, általában fordítva szokott történni ... de természetesen jogosak az érveid :)

Haránt Artúr írta...

kösz kösz!

sok technikát használtam az elmúlt években, a ceruza előrajz + digi kihúzást is próbáltam, de a digi kihúzásaimmal soha nem voltam kibékülve. van aki képes úgy kihúzni digitálisan, hogy nem látszik rajta a számítógép sterilsége, de nekem nem nagyon ment. papíron egy pontos előrajzzal kitaposott ösvényen könnyebben megy egy frissebb hangulatú kihúzás mint a tablet nyomásérzékenységéből ugyanazt kihozni

mivel már monitor táblám van (szűk 1 éve boldog tulajdonosa vagyok egy 21 colos Cintiq-nek :)), az előrajzolást meg tudom oldani olyan kötetlenül mintha papíron rajzolnék elő, de annál jóval több időspóroló lehetőséggel. majd egy monitor-tabletes előrajzolást is lehet fel fogok venni

Sup írta...

hű. nos, értem a módszer miértjét, de ha még mellérakom azt is hogy van cintiq az eszköztárban, akkor tényleg olyan sok körös pluszmunkának tűnik amit annyira nagyon már nem értek :D
sokféle ecsettel lehet "emulálni" sterilmentes vonalakat

Haránt Artúr írta...

ez igaz, de csak egy bizonyos mértékig. a nyomásérzékenység az csak a Z tengelyen mozog, szóval 1 dimenziós. elvileg van lehetőség a dőlésérzékenységre (belépve az X és Y tengelyre)is ami bizonyos értelemben 3-dimenzióssá teszi az ecset digitális mozgását, de számomra az túl lineáris, a való életben teljesen másképp döntöd az ecsetet, és nem meghatározott szögek bezárásával jön ki egy preciz végeredmény (v.ö.: számítógép sterilsége). a kommentem elején említett mérték számomra itt áll meg. pont ott ahonnan már csak fontos lépés kéne ahhoz, hogy elhiggyem egy digitális kihúzásról, hogy egy ecset végzett olyan mozgásokat is amit sem egy processzor sem az azt húzó ember nem számolt ki. ezek persze nem jó, ha túl nagy százalékban vannak jelen (azt hívják elrajzolásnak), de számomra fontos ez a kis "véletlenségi" százalék.

egyébként bizonyos stílusoknál szerintem a 100%ig tiszta vonalak szépek, sőt egyenesen ajánlottak. de én nem mozgok abba az irányba :)

egyébként maga a kihúzás nekem ugyanannyi idő papíron és gépben is, szal nem az idő miatt folytattam így :). ami sok időt el szokott venni és annál már lényegesen sokat segít a cintiq: az előrajz. nem tudom lemérni, de szerintem minimum fele-harmad annyi egy előrajzolás cintiq-kel, a ceruzás előrajzoláshoz képest. hozzátenném szoktam használni fotórefeket, de nem rotózok (annak is sterilség a vége..), szal nem emiatt rövidül le az előrajzolási idő. ha ha van rá igény felvehetek egy cintiqes előrajzolást is :)

Sup írta...

nekem csak egy "egyszerű" intous van, de a dőlés és nyomásérzékenységgel nem volt problémám, legalább is majdnem olyan mintha papíron húznám a ceruzát, texturált ecsettel meg pont úgy is néz ki, szóval érzésem szerint elég jól leköveti amit odaütyködök.
nah nem mintha törekednék a tradícionális hatású rajzra gépen, arra ott van a tradícionális :)
csak azt gondoltam megjegyezni vala, hogy ez a kinyomtatott kép, amit kihúzol aztán kézzel, már majdnem úgy néz ki (a videóban), mint a kész verzió, és ennek fényében tulajdonképpen kétszer rajzolod meg. nah ez az a része amit én már nem bírok türelemmel, durva vázlat + egy kihúzás, azt is bőven elég macerának érzem :D
de ez csak személyes szocproblém, mindenki úgy dolgozik ahogy szeret, nem a technika teszi a képet :)

Haránt Artúr írta...

nekem sincs a nyomásérzékenységgel problémám, én ilyet nem is írtam, csak azt hogy a nyomásérzékeny toll nem tudja azt amit többek között egy jobb minőségű ecset tud

egyébként, hogy ennyire egyformának tűnt az előrajz és a kihúzás az az én hibám, és a videó hiányossága miatt van. ezt pótlom: http://www.fileden.com/files/2007/12/20/1654756/jazz-elorajz-kihuzas.jpg

nem kell nagyon magyarázni miben más az előrajz és a kihúzás :)

Csacso írta...

Az előrajz -hoz képest öregebb lett a kihúzott szaxofonos ;)
És másik tengely mentén változott a fejformája ;)
Természetesen, ezt csak így, a „műhelytitoknál” érzékelhető.
Nem, mint negatívum észrevételeztem ezeket!

„ha van rá igény felvehetek egy cintiqes előrajzolást is :)”
Ezt a magas labdát nem hagynám ki ;)
Igen, „kérek még” ;)