Egy hónapot töltött az Egyesült Államokban a Spirál alkotója, Futaki Attila. A legnagyobb képregényes fesztivál, a San Diegó-i Comic-Con megtekintése után felkereste a New York-i kiadókat is. Miután itthon nem sikerült megnyernie a legjobb képregényért járó Alfabéta-díjat, a tengerentúlon – úgy tűnik – több szerencsével járt.
A legenda szerint arra a négy napra San Diego a világ képregény-fővárosává alakul, mindenki, aki ebben a szakmában igazán számít, megtalálható az eseményen. Tényleg ekkora durranás a Comic-Con?
Futaki Attila: – Az egyszerűen félelmetes! Óriási az egész. Napok alatt is képtelenség mindent megnézni. Mire kiértem, már sehol nem lehetett jegyet kapni. Szerencsére még itthonról regisztráltam, és mint művész, ingyen bejutottam. Az épület alsó részén voltak a képregénykiadók és a filmstúdiók standjai. A többségük a fesztiválhoz időzítette az idei legnagyobb dobását, ezért iszonyatosan látványos külsőségek között prezentálták a friss dolgokat. A felső szinten pedig a szerkesztőknél álltak sorban az emberek a portfóliójukkal.
Pár éve Angouléme-ben te is álltál egy ilyen sorban. Annak egy öt országban kiadott album lett a vége.
F. A.: – Igen, de az más volt. Amerikában inkább lent, a kiadók standjánál dőlnek el a dolgok… meg az esti partikon.
Futaki Attila: – Az egyszerűen félelmetes! Óriási az egész. Napok alatt is képtelenség mindent megnézni. Mire kiértem, már sehol nem lehetett jegyet kapni. Szerencsére még itthonról regisztráltam, és mint művész, ingyen bejutottam. Az épület alsó részén voltak a képregénykiadók és a filmstúdiók standjai. A többségük a fesztiválhoz időzítette az idei legnagyobb dobását, ezért iszonyatosan látványos külsőségek között prezentálták a friss dolgokat. A felső szinten pedig a szerkesztőknél álltak sorban az emberek a portfóliójukkal.
Pár éve Angouléme-ben te is álltál egy ilyen sorban. Annak egy öt országban kiadott album lett a vége.
F. A.: – Igen, de az más volt. Amerikában inkább lent, a kiadók standjánál dőlnek el a dolgok… meg az esti partikon.
De oda be is kell jutni…
F. A.: – Még a Carabasnál (a Spirál francia kiadója – a szerk.) kerültem jó viszonyba José Villarrubiával, ő vitt körbe, és mutatott be mindenkinek. A neve és a személye óriási segítség volt, hiszen évek óta színezőként dolgozik a legnagyobb kiadóknak, jóban van az összes szerkesztővel. Egy elég komoly stúdiót visz, több asszisztenssel, van aki csak a könyvtárát kezeli. Érdekes, hogy miközben olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Alan Moore, vagy Bill Sienkiewicz, és kétszer is jelölték Eisner díjra, sokan mégis fotósként ismerik. Az ő tanácsára az album mellett vittem ki néhány nyomtatott portfóliót is, amiből látszik, hogy más stílusban, és tecnikával is tudok rajzolni. Ezekből aztán adtam a Dark Horse, vagy a DC embereinek. Egyedül a Marvellel nem jött össze a találkozó.
F. A.: – Még a Carabasnál (a Spirál francia kiadója – a szerk.) kerültem jó viszonyba José Villarrubiával, ő vitt körbe, és mutatott be mindenkinek. A neve és a személye óriási segítség volt, hiszen évek óta színezőként dolgozik a legnagyobb kiadóknak, jóban van az összes szerkesztővel. Egy elég komoly stúdiót visz, több asszisztenssel, van aki csak a könyvtárát kezeli. Érdekes, hogy miközben olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Alan Moore, vagy Bill Sienkiewicz, és kétszer is jelölték Eisner díjra, sokan mégis fotósként ismerik. Az ő tanácsára az album mellett vittem ki néhány nyomtatott portfóliót is, amiből látszik, hogy más stílusban, és tecnikával is tudok rajzolni. Ezekből aztán adtam a Dark Horse, vagy a DC embereinek. Egyedül a Marvellel nem jött össze a találkozó.
Tudom, ez a legkínosabb kérdés, de fel kell tennem: sok „híresembert” láttál?
F. A.: – Ott volt például Danny DeVito egy képregényes projektjével, vagy James Cameron az új filmjével, de a tömeg miatt nem mentem közelebb, meg hát nem is ez érdekelt. Jobban örültem, amikor bemutattak olyan kedvenceimnek, mint Kent Williams, Todd McFarlane vagy Scott Hampton. Találkoztam Ashley Wooddal is, akiről kiderült, hogy ismer engem.
F. A.: – Ott volt például Danny DeVito egy képregényes projektjével, vagy James Cameron az új filmjével, de a tömeg miatt nem mentem közelebb, meg hát nem is ez érdekelt. Jobban örültem, amikor bemutattak olyan kedvenceimnek, mint Kent Williams, Todd McFarlane vagy Scott Hampton. Találkoztam Ashley Wooddal is, akiről kiderült, hogy ismer engem.
Stan "The Man” Lee dedikál. "Egyedül a Marvellel nem jött össze a találkozó."
Nem mondod komolyan, hogy Ashley Wood tudja, ki az a Futaki Attila!
F. A.: – Pedig igaz. (Nevet.) Van egy párizsi galéria, a Daniel Maghen, itt árulnak tőlem eredeti oldalakat is a Spirálból. Wood ismeri a tulajt, aki megmutatta neki a munkáimat, amikor ott járt, és ezek szerint emlékezett a nevemre.
F. A.: – Pedig igaz. (Nevet.) Van egy párizsi galéria, a Daniel Maghen, itt árulnak tőlem eredeti oldalakat is a Spirálból. Wood ismeri a tulajt, aki megmutatta neki a munkáimat, amikor ott járt, és ezek szerint emlékezett a nevemre.
És hogy kerültél a Disneyhez?
F. A.: – Még San Diegóban mutattak be Robert Vendittinek, aki épp egy projekten dolgozott a Disney Hyperion Booksnak, amihez rajzolót kerestek. Venditti sem egy akárki: mostanában jön be hozzánk a képregényéből készült Hasonmás (Surrogates) című film, Bruce Willisszel a főszerepben. Miután megnézte a portfóliómat, mondta, hogy szívesen beajánl a kiadónál. Persze örültem, de még nem tudtam, mennyire komoly ez a dolog. A Comic-Con után Baltimore-ba utaztam, ott egy hónapra kibéreltem egy szobát, ahonnan aztán leszerveztem a New York-i találkozóimat. Aki már járt kint, tudja, mennyire macerás ennyi időre megoldani a szállást. A hotelek – egy magyar képregényesnek legalábbis – megfizethetetlenek, egy egész lakást meg nem egykönnyen adnak ki, pláne egy vadidegen Kelet-európainak.
F. A.: – Még San Diegóban mutattak be Robert Vendittinek, aki épp egy projekten dolgozott a Disney Hyperion Booksnak, amihez rajzolót kerestek. Venditti sem egy akárki: mostanában jön be hozzánk a képregényéből készült Hasonmás (Surrogates) című film, Bruce Willisszel a főszerepben. Miután megnézte a portfóliómat, mondta, hogy szívesen beajánl a kiadónál. Persze örültem, de még nem tudtam, mennyire komoly ez a dolog. A Comic-Con után Baltimore-ba utaztam, ott egy hónapra kibéreltem egy szobát, ahonnan aztán leszerveztem a New York-i találkozóimat. Aki már járt kint, tudja, mennyire macerás ennyi időre megoldani a szállást. A hotelek – egy magyar képregényesnek legalábbis – megfizethetetlenek, egy egész lakást meg nem egykönnyen adnak ki, pláne egy vadidegen Kelet-európainak.
A Disneynél aztán hihetetlen kedvesen fogadtak, úgy viselkedtek velem, mintha tuti lenne, hogy én rajzolom majd a képregényt. Odakint egyébként mindenki nagyon jó fej, hihetetlen lazák, barátságosak. Ami itthon nem annyira jellemző, hogy a szerkesztővel egy-egy tárgyalás után beülünk egy étterembe, vagy már eleve ott zajlik a megbeszélés. Ezektől az apróságoktól az egész valahogy sokkal emberibbé válik. Végig azt éreztem, hogy értelme van annak, amit csinálok, hogy tisztelik az alkotót, partnernek tekintik. Időközben megtudtam, hogy a képregény a Villámtolvaj című sikerkönyv adaptációja lesz, ennek a forgatókönyvén dolgozott Venditti. Azt pedig, hogy ki legyen a rajzoló, leginkább a regény írója, Rick Riordan dönti majd el. Szóval csinálnom kellett két próbaoldalt. Nekiláttam bevásárolni: asztalt, lámpát, eszközöket vettem, – szóval tovább apasztottam az útra spórolt pénzemet – és pár nap múlva küldtem a kész oldalakat. Aztán vártam. Az elutazásom előtt szóltak, hogy engem választottak. A szerződést már a hazaérkezésem után írtuk alá, ekkor kaptam a hírt, hogy a Disney megvásárolta a Marvelt, azt a nagykiadót, amihez San Diegóban nem jutottam közel.
Mennyi munkát jelent ez a képregény?
F. A.: – Százhuszonnyolc oldalt kell megcsinálnom fekete-fehérben. Színezőnek Josét ajánlottam, fontos, hogy profi legyen a minőség. A filmváltozat februárban kerül a mozikba, a képregényt, – egyelőre hadititok, miért – jövő novemberben akarják kihozni, szóval nincs sok időm: márciusra be kell fejeznem az egészet. Aztán, ha sikeres a film, meg a képregény is, akkor jöhet a további négy kötet.
F. A.: – Százhuszonnyolc oldalt kell megcsinálnom fekete-fehérben. Színezőnek Josét ajánlottam, fontos, hogy profi legyen a minőség. A filmváltozat februárban kerül a mozikba, a képregényt, – egyelőre hadititok, miért – jövő novemberben akarják kihozni, szóval nincs sok időm: márciusra be kell fejeznem az egészet. Aztán, ha sikeres a film, meg a képregény is, akkor jöhet a további négy kötet.
19 megjegyzés:
Nagyon jó kis interjú, köszi szépen!
Annakidején Boros & Szikszai san diegoi beszámolóját is nagy élvezet volt hallgatni/nézni, fergeteges lehet az egész. A Villámtolvaj-projekthez - meg természetesen a továbbiakhoz is - sok sikert!
Köszi, a képes interjút!
Mindig jó, magyar sikertörténetről olvasni!
Ha már szűnni nem akaró „szálka” (ja, magyar módra).
Az alfabéta győzteseknek, hú… mi jött volna ott össze ;)
Hajrá!
De jó ilyeneket hallani :) Nagyon jó úton halad, de ahogy látom, mindent meg is tett érte. Hajrá tovább!
..egy nap cerka, egy nap tus/oldal? valahogy így?
Jó kis, kemény meló.:)
Azanyád Futaki egyszer én is kimegyek és elkaplak, már veszem is a rajzleckéket!
Nagyszerű interjú, hálás téma. Ami különösen tetszett benne, hogy nem „prostituálódott" bulváros irányba – pedig a lehetőség benne volt.
Irigylem Attilában ezt a konstans magabiztosságot és az átlagon felüli ambiciózus készséget, de mindamellett drukkolok is neki – sőt: talán még tanulok is valamicskét tőle. Ha valaki, akkor ő pontosan megérdemli, hogy prominens kiadók foglalkoztassák.
Köszi Dávid az interjút!
Hajrá Attila!
hehe, az interjú címe kicsit provokatívra sikerült
az Ashley Wood-os sztori meg durva :)
Nagyon jó dolog ez!!!!!!
Gratulálok.
maxirespekt!
Ez a McFarlane valami LEGO-s faszi? :)
Nemlátod? Az nem mcfarlane csak egy legó szobor róla!
Valami diznis.
Szép cikk!
Dögöjjémegígykönnyû gratulálok! : )!
(hülyéknek: viccelt a bácsi, igazából csak gratulálok)
Negyed-,felidôben is kiváncsi lennék a fejleményekre, RedBull fogyasztásra stb.
Azt vágom, ki az a Futaki Attila, összefutottam vele még antikvárius korában, de ki a **** a McFarlane, meg Wood?!
Hát kell ennél nagyobb elismerés? :)
Jön a Lego Spawn? Gratula Futakinak.
"Köszi Dávid az interjút!"
Örülök, h mindenkinek tetszett.
Szabó M. István tollából már született is egy érintőlegesen reflektáló anyag az IT Businessen.
Először is egy nagy Köszönöm Dávidnak az interjúért.
Szerintem jól sikerült,és sikerült pontos képet adnia erről a dologról.
És nagyon örültem minden pozitív hozzászólásnak is,és igyekszem majd a jövőben is beszámolni,merre is alakul a projekt.
üdv mindenkinek
Attila
attila:
Nincs mit, és persze ragaszkodunk az első Batman-képregényedről szóló hír közlési előjogához is.
Az interjú kivonata felkerült a Könyvesblogra.
Megjegyzés küldése