2009. március 30.

Alfabéta-jelöltek 2009: Kántor

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk a Kántor alkotója, Kovács Péter.

Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Péter: - Ha nem számítjuk a múlt évezredben, a Dall-ass fanzine-ben megjelent stripjeimet, első publikációm a Galaktika magazin pályázatára készült féloldalas képregényem. Azóta a Panelben, illetve a Zap antológiában jelentek meg munkáim.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Péter: - Soha nem voltam nagy képregényfogyasztó, alapvetően tájékozatlan vagyok az alkotókkal kapcsolatban. Iskolás koromban természetesen a Kockást, valamint könyvtárban fellelhető Pif újságokat faltam. Moebiust kedvelem, a mostanában megjelent kiadványok közül a Hódítók végzete, valamint a Metabárók gyakorolták rám a legnagyobb hatást (szigorúan grafikai értelemben).
Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Péter: - Örülök neki, ha valakinek tetszik, amit csinálok, ez ösztönzőleg hat a további munkámra nézve.


Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Péter: - Általában elégedett vagyok a munkáimmal mikor elkészülnek, később visszanézve őket azonban sok mindenhez másként fognék hozzá. Így van ez a Kántorral is. Tapasztalataimat mindenesetre felhasználom a további munkáknál.
Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Péter: - Ami biztos, az a Kántor harmadik része.

2009. március 29.

A britek betiltanák a Watchment is

„Rajzolók, újságírók és parlamenti képviselők együtt tiltakoznak a brit kormány törvénytervezete ellen, ami a képregényben megjelenő pedofíliát tiltaná. Csakhogy a jelenlegi tervezet túlságosan tágan értelmezi a pedofília fogalmát, így több száz elismert képregényt, köztük a Watchment is betilthatnák, írja a The Independent."
(Teljes cikk az Indexen.)

2009. március 28.

Pernye Takeover

Már az előjelek is kedvezőek voltak. A rózsaszín köd felszállt a városról, csak hogy a Menta terasz körül sűrűsödjön. Mivel csak olyan parkolóhelyet találtam, ahol 7-ig tilos várakozni, hirtelen 7 óra lett. A dohányosok odabenn gyülekeztek. Boldogan eregették a füstjeleiket, bár szerintem már sejtették, hogy hamarosan új szenvedély után kell nézniük.

Futaki san is felbukkant a közgyűlésen, és bár az álmoskönyv semmit nem ír a jelenés értelmezéséről, hajlamos vagyok kedvező előjelnek tekinteni. Bayer Tónit is körünkben köszönthettük, aki eladott ezt-azt a portfóliójából Zsoldosnak. Remélem, ez azt is jelenti, hogy bizonyíthatóan lesz valaki az országban, aki olvasta a Nero Blanco-t.


Nem kellett sokáig várnom, Tikos megérkezése volt a jel, az akció beindult. Már napokkal korábban lezsíroztuk, hogy jó kis zaj legyen a teremben, Péter pedig direkt halkan beszélt, úgyhogy a szélén ülők annélkül szavaztak meg mindent, hogy bármit hallanának. Az eredmény: President Tikos az új elnök, én pedig átveszem a zsírosbödönt a közben "leköszönő" Gáspártól.


A titkos tervünk a következő: Lesz 6-os Pinkhell a fesztiválra, aminek már természetesen Pernyés borítója lesz. Az Őszi Pinkhell már Pernye különszám. 2010-ben az első Pernye magazin még egy Pinkhell különszám lesz, ahogy egyszer majd talán a századik Pernye is, hacsak az akkori elnök, aka Felvidéki Miklós, másképp nem dönt majd.


A cselszövés további részletei a fesztiválos Pinkhellből nyerhetők ki a szokásos összeesküvés elméletes szemüveg segítségével.

2009. március 27.

Alfabéta 2009: Kép-novella kategória


Bayer Antal
(az MKSZ elnöke) helyzetjelentése:

Immár negyedik alkalommal, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerül sor az év legjobb képregényeinek a díjazására.
A második kategóriában ("kép-novella", avagy két oldalnál hosszabb, de nem önállóan megjelent képregény) a kiadókból, alkotókból és gyűjtőkből álló előzsüri 60-nál is több munkát tekintett át, és az alábbiakat jelölte az április 18-án sorra kerülő fesztivál előestéjén összeülő, ismert kritikusokból és a fesztivál külföldi vendégeiből alkotott zsűri számára:


Zorro de Bianco - Graphit (Christina Brand novellájából): Az apák bűnei (Pinkhell 5.)
Kovács Péter: Kántor (Zap antológia 1.)
Lakatos István: Miserere homine (Műút 8.) Árva-Szabó Péter - Horváth Henrik: Whole car (Zap antológia 1.)
Forrás: Képregény.net, Képregény.Info

Alfabéta-jelöltek 2009: Whole car

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk a Whole car két alkotója, Horváth Henrik és Árva-Szabó Péter.

Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Péter: – Az első képregény, aminek a forgatókönyvét írtam a Panel 4. számában jelent meg és Tomsterrel közösen hoztuk össze azt a kemény egy oldalt. Sőt, ha igazán pontos akarok lenni, akkor már egy évvel korábban jelent meg tőlem két rövid képregényszerűség az Irodalmi Páholy című folyóirat első két számában. Az első komoly munkám viszont kétségkívül a Whole car. Eddig viszonylag kevés forgatókönyvet írtam, főleg pályázatokra segítettem be Henriknek, vagy nagyreményű szerzői kiadásokhoz készítettem kisebb forgatókat. Azért az elmond valamit, hogy Henrik soha nem nyert a pályázatokon és a szerzői cuccok is a fiókban maradtak. :)
Henrik: – Néhány éve kezdtem publikálni. Külföldön néhány kis kiadónál jelent meg munkám, (Image, Alterna, Good Cat/Bad Cat, Radio TAK, Local Act Comics, King of Houston), itthon pedig a Panel, ZAP, Galaktika, Nero Blanco, Pinkhell magazinokban működtem közre.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Péter: – Nagy hatással volt rám a régi magyar Pókember sorozat 62. száma, amiben Peter elveszi Mary Jane-t. Hogy miért pont ez, azt nem tudom megmondani, de ettől a számtól kezdve tartom magamat igazán rajongónak. Igazán nagy hatást azonban a Mark Waid - Alex Ross által készített Kingdom come tett rám először, aztán sorra jöttek az olyan képregények, amelyek profizmusa és komplexitása lenyűgöz mind a mai napig. A teljesség igénye nélkül: Top Ten, Midnight nation, Hellboy, Tükörváros, Maus, XIII vagy éppen a legújabb kedvenc a Safe area Gorazde. A kedvenc íróim közül pedig Alan Moore és J.M. Straczynski mellett mindenképpen kiemelném Paul Austert, Slawomir Mrozeket és Esterházy Pétert is. Bár ez az eddigi forgatókönyveimben nem érződik, de a kelet-közép európai abszurd irodalom nagy hatással volt rám mindig is.
Henrik: – Alkotók közül csak kettőt emelnék ki, Vass Ricsi és Ábrai Barnabás komámat. Sokat köszönhetek nekik és innen üzenem, hogy kinyalhatják! :-D
Képregények közül pedig talán a Judge Dredd: Night before Xmas-t emelném ki.

Részlet a Whole car-ból

Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Péter: – Nagyon meglepett a jelölés. Bár a Whole car (Henrikkel magunk között csak WC-nek hívjuk) többnyire pozitív visszajelzéseket kapott a megjelenés óta, nem hittem volna, hogy a legjobb négybe kerül majd. Roppantul örülök a dolognak, több kedves barátom is gratulált már a jelöléshez, és ez mindenképpen jó érzés, még ha nem is mi kapjuk majd a díjat. Az esetleges győzelem pedig azt jelentené, hogy talán jó úton indultunk el, és sikerült olyan témát találnunk, amivel azonosulni tudnak valamilyen szinten az olvasóink. Vagy ha ezt nem is, de azt biztosan, hogy sikerült olyan képregényt csinálnunk, ami legalább a zsűri többségének tetszik. :)
Henrik: – Nagyon meglepődtem először, de természetesen nagyon jóleső érzés. Az esetleges győzelmet pedig barokkos túlzásnak tartanám.
Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Péter: – Ez egy nagyon jó kis képregény lehetett volna, ha nincs a Henrik. :) Komolyra fordítva a szót, a legjobban a csapatmunkát szeretem benne, azt a folyamatot, ahogy sorozatos párbeszédek végén elkészült a cucc. Én eredetileg egy nagyon pesszimista végkifejletet szerettem volna, de hála Henrik kétbalkezességének (nem tudta/akarta megrajzolni az eredeti koncepciót), egy szomorú feloldást kapott végül a történet. Lehet, hogy nagyképűnek tűnik, de elégedett vagyok ezzel a képregénnyel. És nem azért, mert tökéletesnek érzem, vagy mert nem lehetne sokkal jobbat csinálni, hanem azért, mert úgy érzem, sikerült vele elmondanom, amit és ahogyan szerettem volna.
Henrik: – Gyakran nem vagyok elégedett a munkáimmal és amivel igen, később azzal sem.
Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Péter: – Szeretnék előásni néhány régebbi tervet a fiókból: van közöttük rövidebb horror, közepes hosszúságú díszmagyar disztópia, és hosszabb lélegzetvételű, a magyar babonavilágból építkező misztikus krimi is. Mindezekhez persze egyedül kevés vagyok, állandó tettestársam szabad gyökei pedig 2047-ig előre le vannak már kötve. :) Ami mégis a legvalószínűbb jelenleg, hogy egy - a képregény, az irodalom és a trash-art határmezsgyéjén egyensúlyozó - napló fog elkészülni elsőnek. Aztán persze ez is lehet, hogy a többi nagy terv sorsára jut.
Henrik: – Befejezni az elkezdett munkákat, behozni a lemaradást.

Blogszemle: SÜN!

Kevésbé alkalmazott bevetési formációk Göndöcs Gergelytől:

2009. március 26.

Alfabéta-jelöltek 2009: Stroboscopa

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk a Stroboscopa két alkotója, Varga Péter és Kemenes Iván.


Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Varga: - Igazából a Stroboscopa volt az első, korábban csak fordítóként jelent meg a nevem képregények stáblistáján. A magam és gyanútlan barátaim szórakoztatására persze már sok évvel ezelőtt is firkáltam rövidebb stripeket, képregényeket, de azokat inkább nem tenném közszemlére. Gyakorlásnak azért jók voltak, mint ahogy az a korszak is, amikor novellákat írtam (de az már elmúlt).
Kemenes: - A Stroboscopa az első és eddig egyetlen értékelhető publikációm. Ugyan 2008-ban a Moha nevű ingyenes, egyetemistáknak szóló lapban megjelent pár művem, ám ezeket képregénynek nevezni sértés a műfajra nézve - kár tagadni, a szerkesztő füttyentett, én meg letoltam a gatyámat. A Strobi előtt csak a fióknak gyártottam a képregényeket, még csak teljesen elkészült munkám sem volt, és bár a szűkebb ismeretségi körömnek többnyire tetszett, amit csinálok, soha nem bíztam igazán abban, hogy valaha meg is jelenhetek.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Varga: - Például Alan Moore képregényeiről nem érdemes vitába keveredni velem, mert érzelmi alapon érvelek a zsenialitása mellett (a Stroboscopán speciel talán elég jól látszik, hogy szeretjük a From Hellt, persze az összehasonlítás már csak azért is fölösleges, mert annak a közelébe sem ér, nem vagyunk rá méltók.) Rajta kívül a Preacher c. sorozatot tartom máig az egyik etalonnak, és nem utolsósorban a Hellblazer jobb epizódjainak hangulatát is szívesen utánoznám. És azt hiszem, nem szabad megfeledkeznem a Kázmér és Hubáról sem.
Kemenes: - Esetemben inkább arról lehet beszélni, hogy kinek a műveit szeretem, vagy ismerem egyáltalán, semmint ténylegesen tetten érhető hatásról. Ez nem azt jelenti, hogy ne lennének meg azok a kedvenceim, akiket csodálok, urambocsá utánzok, de egyszerűen messze nem vagyok - se befogadóként, se alkotóként - olyan tudatos vagy technikailag felkészült, hogy azt mondhassam: igen, ebben vagy abban ez és ez a mester, és arra törekszem, hogy elsajátítsam a látásmódját. Maga a képregényrajongás is egy viszonylag újkeletű fejlemény nálam, a műfajon belüli tájékozottságom testvérek között is csak felszínesnek nevezhető. Mikor olyan öt-hat éve leesett, hogy a képregény a hozzám legjobban illő önkifejezési forma, Lee, Miller vagy Moore nevét még csak nem is hallottam soha.
De ha már itt tartunk, Alan Moore-t azért nem tudom nem megemlíteni, ő számomra toronymagasan a legeredetibb, leglenyűgözőbb író és egyben követendő példa. Ez talán arra is rávilágít, hogy én inkább a történetvezetés felől közelítem meg a képregényalkotást, a képi világtól mindig csak kifejező erőt várok el, sosem virtuozitást.


Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Varga: - A 4 közé kerülés önmagában elég nagy érdem, aminek közvetlen hatása, hogy sokkal inkább kedvem lett folytatni, amit elkezdtünk Ivánnal, meglehetősen inspiráló egy ilyen elismerés. Egy esetleges győzelem inkább csak ezt erősítené meg, de ezen inkább nem is gondolkozom, túl jók ahhoz a többiek, de tényleg. Jó ez a cucc, efelől nincs kétségem, de annyira azért talán nem, hogy lenyomjon ilyen vetélytársakat.
Kemenes: - Nagyjából hasonlóan, mint mikor egy éve a Strobit beválogatták a szerzői pályázat három győztese közé: nagyon meglepett. Nehezen akaródzik elhinni, hogy az, amivel én a kuckómban bindzsizek a saját örömömre, tényleg tetszik másnak is - ugyanakkor természetesen örülök, és igyekszem önbizalmat meríteni ebből a továbbiakhoz.
Innentől fogva egy esetleges győzelem már csak koktélcseresznye a tejszínhabon, vagyis hát nem teljesen. A személyes sikerélményen kívül azért tudnék neki nagyon örülni, mert talán rámutatna, hogy igen, ez is lehetséges: hogy egy ismeretlenségből érkezett, ízig-vérig amatőr kiadvány is kaphat ekkora elismerést, szóval hajrá népek, nincs több kifogás, mindenki ragadjon ceruzát, és gyártsunk sok itthoni képregényt.
- Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Varga: - Valójában a végeredmény nagyobb részt Iván barátom érdeme, talán ezért is volt végig kettőnk közül nekem nagyobb bizalmam abban, hogy amit csinálunk, az jó, és még mindig így gondolom. Azzal együtt, hogy talán a 24 oldal kicsit szűk keret volt. Gyakran kapom magam azon, hogy szívesen magyaráznám, hogy mit hogyan értettünk, de ez igazából már rég rossz, oda bele kellett volna írni több rávilágító részletet, ha homályos a mondanivaló. Bár azzal végig tisztában voltunk, hogy lesznek, akik nem fognak tudni mit kezdeni vele, igyekeztünk is minél közérthetőbbek lenni, minél kevesebb lila köddel, de azért egy ponton túl nem akartunk kompromisszumokat hozni. Szerencsére találkoztunk olyanokkal is, akik mindenféle magyarázkodás nélkül teljesen levágták, hogy mit akartunk mi ebből tulajdonképpen kihozni, alighanem a jelölést is ilyen embereknek köszönhetjük. Persze van, amit megváltoztatnék utólag, de ez már csak így szokott lenni. Olyan hiba, ami miatt azóta is fogom a fejem, hogy nem vettük észre hamarabb, talán csak egy van, nevezetesen amikor Stromfeld lecsukja a halott lány szemét, ami eddig is csukva volt (persze biztos meg lehet magyarázni, de igazából nem így képzeltük). A legbüszkébb arra vagyok, ami egyúttal legnagyobb hozzájárulásom a végleges szöveghez, amikor meggyőztem arról Ivánt, hogy a 22. oldal jobban működik, ha kidobjuk róla az összes szöveget, amit keservesen megírt hozzá.
Kemenes: - Őszintén szólva ma már nem szívesen veszem a kezembe, és ha igen, akkor is többnyire az ugrik be, hogy mit kellett volna máshogy csinálni, de azt hiszem, ez normális. A sztori szerintem jól sikerült, a rajzokról sajnos ugyanezt már nem tudom elmondani: képzetlen, számtalan hiányossággal rendelkező rajzoló vagyok, de akkor a leadási határidő miatt ráadásul még rohamtempóban dolgoztam, és nem volt elég időm, hogy az egyébként rám jellemző pepecseléssel és aprólékossággal pótoljam a rajztudás és a rutin hiányát. Mindazonáltal elégedett vagyok vele, hiszen a saját lehetőségeimhez képest akkor ez volt a maximum. Összességében: amatőr, első műként a Strobi megállja a helyét, de azért remélem, hogy ennél még jócskán többet tudunk majd kihozni magunkból Petyával.


Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Varga: - Vannak terveink a Stroboscopához hasonló további képregényeket illetően, ezen kívül igazából mást nem. Ígértem minfendéle segítséget közeli és távoli ismerősöknek, de sajnos valahogy elsodort az élet annak a közeléből, hogy ezekből bármi realizálódjon, és jelenleg nem is látok sok esélyt arra, hogy ez megváltozzon, amit egyébként nem kevéssé sajnálok, ezúton is szeretnék elnézést kérni a cserben hagyottaktól.
Kemenes: - Nem szeretném, hogy a Stroboscopa oneshot maradjon, tehát mindenképpen lesz, ha nem is közvetlen folytatása, de mondjuk úgy, testvére. Bármennyire is vonzanak a nagyívű, összetett, átfogó koncepciójú történetek, egy ilyen megvalósítására nulla esélyt látok, ugyanakkor képtelen lennék minden újabb történetnél stílust, hangnemet, vagy akár csak helyszínt váltani. Szeretem a folytatólagosságot, a következetességet, ezért a terv egyelőre az, hogy a századfordulós, illetve -eleji Budapest kulisszája előtt játszódó, önmagukban kerek, ám itt-ott lazán kapcsolódó történeteket próbálunk írni. Ez szerintem egész jól megvalósítható egy negyed- vagy félévente megjelenő szerzői kiadásban. Valójában már az idei Képregényfesztre jó lett volna új füzettel jelentkezni, de semmirekellő, trehány disznók vagyunk, így a Strobi megjelenése óta eltelt egy évben mindössze egy féloldalnyi szinopszist sikerült arcunk verítékével összegüriznünk. Ennyiből is nagyon áldásos egyébként az Alfabéta-jelölés: talán majd most észhez térünk, és komolyan vesszük magunkat.

2009. március 25.

24

...óra sincs már hátra a soron következő taggyűlésünking, ezért kéretik minden érintettnek elkukkantani a Yahoo-s belső levelezésünkre és ott figyelmesen elolvasni az általam leírtakat.
Köszönöm.

ALFABÉTA-JELÖLTEK 2009: A FIÚ, AKIT ZSUZSINAK HÍVTAK

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk az A fiú, akit Zsuzsinak hívtak alkotója, Felvidéki Miklós.


Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Miklós: - 2006-ban jelent meg először munkám a Pesti Estben. Aztán - miután bekerültem az MKA testvériségébe - egyre többen hitték el, hogy tudok rajzolni, így először a Pinkhell, majd az Eduárd, a Panel, és két férfimagazin is közölte a képregényeimet. Aztán 2007-ben indult a Papírmozi című antológia, és abban jelent meg először A fiú, akit Zsuzsinak hívtak.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Miklós: - Jó sok van. Kissrácként a Sal Buscema-féle, itthon is megjelent Zöld Manós Pókember-történeteket szerettem nagyon. Aztán, mikor elkezdtem régebbi Pókember-újranyomásokat és más képregényeket venni, nagy kedvencem lett Steve Ditko, John Romita és Jack Kirby. Elszakadva a Marvel-féle szuperhősösditől: az itthon megjelent (a rajzfilm stílusán alapuló) Maszk sorozatot máig az egyik leglendületesebb képregénynek tartom, Neil Vokes rajzai miatt. És persze Bruce Timm még nagyon erős hatás nálam. Utánuk pedig Mike Mignola (Hellboy), Guy Davis (B.P.R.D., Sandman: Mystery Theatre, Fantastic Four: Unstable Molecules) Eric Powell (Goon), Jim Mahfood (One Page Filler Man), Ashley Wood (Lore, Tank Girl, Metal Gear Solid) és Simon Bisley (Lobo: The Last Czarnian, Bodycount) jön. Ezek azok a szerzők, kötetek, füzetek amik leggyakrabban lekerülnek a polcról. És bár apám nem képregényes, de ő is erős hatás volt.
Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Miklós: - Nem tudom, ki, hogy van ezzel, de ÉN TUDOM, HOGY ERRE SZÜLETTEM, AZ A DÍJ CSAKIS MIATTAM KÉSZÜLT, ÍGY HÁT NEKEM KELL MEGKAPNOM!!! Na de komolyabban: nem tudom, mit válaszoljak erre a kérdésre. Minden jelölés és díj jól jön sebzett önérzetemnek, hisz az az igazság, hogy nagyon kevesen olvasták a Zsuzsit.



Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Miklós: - Az első variáció (ami a Papírmoziban ment le) elég rossz fogadtatást kapott, ezért mindent megtettem hogy lenyűgözzem azokat, akik eddig fikáztak, de mégis megveszik a füzetet. És szerintem jól is sikerült. Ha pedig igény lenne rá (nincs), még folytatnám is a sztorit. Még ha a dalnak már vége is van…
Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Miklós: - Az egyetem eléggé leköt, de terveim már vannak (kinek nincs). Olvassátok a blogomat, ott általában megírom, hogy mire készülök - vagy hogy mire készülnek velem.

2009. március 24.

KKK 03.26.

2009. március 26-án, csütörtökön 18 órától a Karton Galériában lesz megtartva a KKK következő őrsi gyűlése.
Az est címe: „Górcső alatt - Bayer Antal” lesz. Az ismert képregényes szakemberrel Kiss Ferenc beszélget a gyerekkoráról, képregényes szenvedélyének kialakulásáról, életéről és munkásságáról. Minden érdeklődőt sok szeretettel látunk! A pontos helyszín: kArton Galéria. 1054. Budapest, Alkotmány u.18.

Forrás: Képregény.Net

Alfabéta-jelöltek 2009: Johnny Fellow

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk a Johnny Fellow alkotója, Tebeli Szabolcs „Brazil".


Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Brazil: – Első saját képregényem 2002-ben jelenet meg, egy szombathelyi magazinban. Ez egy comic strip volt, ami összesen tizenkét számot élt meg. Később Budapesten is voltak próbálkozásaim különböző kiadóknál, folyóiratoknál. Végül 2005-ben az éppen születő Roham magazin talált rám egy képregényötlettel. Ez volt a Bürokraták, ami számomra egy új időszámítás kezdetét jelentette. Azóta is a Roham az első kiadó, ahová az ötleteimet szállítom. Ezenkívül a Panel képregényes szaklapban is jelenik meg – többé-kevésbé rendszeresen – egy strip, SMS címmel. Ezeket a rövid agymenéseket csinálom a legszívesebben.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Brazil: – Elsősorban azok, amelyekhez hozzá lehetett jutni. Ez főleg a Semic által kiadott cuccok nagy része volt a 90-es években. Később, amikor rövid pesti és külföldi látogatásaim alatt képregényboltba tévedtem, értelem szerűen azokat a címeket szedtem össze, amikben biztos, hogy nem csalódhat az ember. Így került a képbe Moebius, Tardi, Frank Miller, Otomo, Barry Smith, Tezuka és a többi adu ász, akiket hamar megszerettem. Az amerikai vonalon mindig is a régi suli mozgatta meg a fantáziámat: Jeff Jones, Wally Wood, Alex Toth, Milton Caniff. Mostanában Al Capp és Walt Kelly is tuti befutó a comic strip kategóriában. Van valami elnyűhetetlen bája az általuk rajzolt karaktereknek, imádom a munkáikat. Horror vonalon Bernie Wrightson és Kelly Jones a mester. Az általam Frissen felfedezett alkotók közül első körben Paul Pope, Craig Russel, és a Fabio/Gabriel páros jut az eszembe. A Johnny Fellow készítése alatt elég gyakran inspiráltak, főleg a munkához való viszonyuk teszi őket szimpatikussá. Nagyon fontosnak tartom a helyes hozzáállást, felvértezi az embert, főleg ebben a vicces országban.

Részlet a Johnny Fellow 0. számából

Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Brazil: – Kellemesen meglepődtem. :) Abszolút nem számítottam rá, pláne hogy a Johnny Fellow annak idején csupán egy kísérlet volt, ami végül a fiókba került. Természetesen nagyon örülnék ha nyernék, de az igazi öröm már megvolt decemberben, amikor a kezembe fogtam a nyomdából frissen jött cuccot. (Még ha kicsit gány is lett a papír...) A díj csak hab lenne a tortán, egyrészt a munka általános menetét nem befolyásolná, másrészt a történet még csonka, a folytatása kerekebb lesz. Magunk közt szólva, szívesebben bámulnám a Futaki/Nikolényi páros elégedett ábrázatát a díjkiosztáskor.
Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Brazil: – Sosem dolgoztam még képregényen ilyen intenzíven, mint tavaly a Johnny Fellow füzeten. Az eredeti történetről tudni kell, hogy 24 oldal volt, és a most kiadott füzetben ennek talán a 20%-a szerepel. Kicsivel több, mint 25 oldalnyi anyagot kellett elkészítenem, plusz ott volt a szerkesztés, és a szöveg újraírása, kiagyalása. Minderre kevesebb, mint 2 hónap állt rendelkezésemre a decemberi Hungarocomixig, szóval az uccsó fázisokra már csak félálomban voltam képes. Mindezzel együtt, a munkával, amit végeztem, maximálisan elégedett vagyok.



Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Brazil: – Jelenleg két képregényen dolgozom, amiből az egyik a Johnny Fellow első száma – illetve nem biztos, hogy az első, de egy önálló történet, amelyik kicsit hosszabb, mint a nulladik – tehát a nulladik után az első, na. :) Azt megígérhetem, hogy teljesen másképp fog kinézni a végeredmény.
A másik meló, ami fut, egy kicsit földhözragadtabb témájú sorozat lesz. Két nagydumás budapesti kiscsávó története a 90-es évektől napjainkig. Ezt egy barátommal ötleteltük ki közösen, és eddig úgy néz ki, hogy szerzői kiadás lesz. Igazi nosztalgiakomik, kevés humorral. Ezt a projektet jelenleg jobban átlátom, és előrébb is tart a munka mint, a Johnny, úgyhogy valószínűleg előbb is lesz kézzelfogható.
Ezen kívül jövőre is van egy elég húzós terv, szóval nem fogok unatkozni.

Fesztiválplakát

Elkészült és már nyomdában van az 5. Magyar Képregényfesztivál plakátja, melyet oszlopos tagunk, a tavalyi Alfabéta-díjas Haragos Péter készített.

Van remény!


Háromszáztizenhétezer kétszáz dollárért (73,7 millió forint) kelt el a Comic Connect internetes árverésén az Action Comics-sorozat első, eredetileg 10 centet kóstáló száma. Még soha nem fizettek ilyen magas összeget képregényért.

Bővebben a Stop.hu-n

2009. március 23.

Alfabéta-jelöltek 2009: Spirál

A 2009. évi Alfabéta-díjak április 18-án, az 5. Magyar Képregényfesztiválon kerülnek kiosztásra. Az addig hátralévő időben szeretnénk kicsit jobban bemutatni az idei jelölteket, ezért készítettünk egy miniinterjú-sorozatot. A mai válaszadónk a Spirál két alkotója, Nikolényi Gergely és Futaki Attila.



Mióta publikálsz képregényeket, hol találkozhattunk eddig a munkáiddal?
Nikolényi: - A Spirál az első „önálló” alkotás. Eddigi munkáim elsősorban anime és képregény fordítások voltak.
Futaki: - Körülbelül 13-14 éves korom óta publikálok. De mivel ezek nem folyamatos megjelenések voltak, hanem kihagyásokkal történtek, így ezekre nem igazán tekintek az életművem részeként. Amit számon tartok, az a Beszélőben megjelent URBS sorozattal kezdődik. Utána illusztráltam József Attilát, majd jött a Roham. Ott illusztrációk és rövidebb képregények jelentek meg. Mellette pedig a Spirál.
Milyen alkotók, milyen képregények gyakoroltak rád nagy hatást?
Nikolényi: - Főként a japán képregénykultúra volt/van rám hatással, ezeket eredetiben olvasni meghatározó élmény. A japán speciális nyelvi rendszer, amelyben tükröződik a kulturális mélység is, és ez olyan különleges hangulatot ad az olvasásnak, amely még a legjobb fordításokkal sem teljesen visszaadható. Természetesen vannak kedvenc képregények, de Japán olyan gazdag repertoárral rendelkezik, hogy hiba lenne külön egyet-kettőt kiemelni. Szinte minden képregény érdekes-izgalmas, és az élmény megítélésében szinte mindig más szempontok döntenek.
Futaki: - Kezdetben az amerikai képregények. Időről-időre cserélődtek a kedvenceim, attól függően, kit fedeztem fel magamban. És persze próbáltam az ő stílusukban rajzolni. Így próbálkoztam Todd Mcfarlane, Greg Capullo, Jae Lee, Sam Keith és Simon Bisley stílusában is. ;) De ezek inkább voltak zavaros ambíciók, mintsem értékelhető munkák. Amikor erre ráébredtem és egyre inkább elkezdett fogalmazódni bennem egy sajátosabb felfogás, akkor nem igazán foglalkoztam képregényekkel - a festészet és a fotó felé fordultam. Helnwein, Close, Bellmer, Rudolf Dischinger a festők közül, fotóból pedig Bourke-White, Rodcsenko, Helmut Newton, Saudek voltak rám igazán nagy hatással. Majd ezeket az élményeket próbáltam kombinálni a képregénnyel, és így jöttek innen is új kedvencek. Sok alkotót szeretek, így nehéz egyet kiválasztani, de akik igazán közel állnak hozzám: Richard Corben, Druillet, Liberatore, Das Pastoras, Carlos Nine. De biztos van még jópár. Most csak épp ők jutottak eszembe.


Két oldal a Spirálból

Hogy érintett, hogy jelöltek az Alfabéta-díjra, mit jelentene számodra a győzelem?
Nikolényi: - Egy komoly díjra jelölés mindenképp visszaigazolás az alkotóknak, ami csak pozitív élmény lehet. A győzelem fantasztikus dolog lenne, ugyanakkor tisztában vagyok azzal, hogy amikor több jó alkotás van versenyben, gyakran az apró árnyalatok döntenek. Néhány hónapja a Spirált Franciaországban is díjra jelölték, és ezek a jelölések mindenképp fontosak számomra, de a győzelmet nem tekintem presztízs-kérdésnek. A pozitív olvasói visszajelzéseket nehéz helyettesíteni.
Futaki: - Természetesen örülök a jelölésnek. A győzelemtől elégedett lennék. Mi mást lehetne erre mondani?
Hogyan értékeled a saját alkotásodat, mennyire vagy elégedett vele?
Nikolényi: - Mint minden hosszú munka után, az alkotói folyamat végével most is úgy érzem, sokat tanultam. Minél gyakorlottabban áll hozzá az ember egy-egy szituáció megoldásához, annál inkább érzi a kezdeti hibáit. Számomra ez ráadásul debütáló album volt, sokszor érzem úgy, hogy ha most kezdeném újra írni a sztorit, sokkal vagányabb, „emészthetőbb” alkotást kapnánk. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy itt szerzőpárosról beszélünk, akiknek hatékonyan kell együttműködniük egymással, tehát nem az író vagy a rajzoló formálja a történetet a saját ízlése szerint, hanem közösen találják meg a „történetet”. Biztos vagyok benne, hogy ha most kezdenénk írni, más végeredményt kapnánk, talán profibb alkotás születne, én mégis sajnálnám, hogy nem ez a történet lett belőle.
Futaki: - Ha most kezdeném el, akkor már jópár mindent másképp csinálnék. De ez természetes, ezért dolgozik az ember, hogy ezeket leszűrve, egy következő könyvben korrigálja, és törekedjen a jobbra, illetve lássa, hová lehet tovább fejlődni. De ettől függetlenül a Spirál egy nagyon fontos könyv számomra, és úgy érzem, hogy valami igazán fontos dolgot tettünk le az asztalra.


A készülő Le peuple étrange (The strange falks) című képregény oldalai

Milyen képregényes munkákat tervezel a közeljövőben?
Nikolényi: - Rengeteg ötlet van a fejemben, amelyek csupán elhatározásra és időre várnak, hogy alakot ölthessenek. Vannak sztorik, amelyeknek a szkriptjén már elkezdtem dolgozni, egy újabb képregény megszületésének azonban vannak technikai akadályai, amelyeket a jelen pillanatban még nem látok megoldhatónak. Viszont minden jó alkotáshoz időre van szükség, így a jövővel kapcsolatban továbbra is bizakodó vagyok.
Futaki:
- Lassan a befejező stádiumába ér a következő könyvem, amit Gabriel Delmas francia íróval követtünk el. Felfogásában, stílusában különbözni fog a Spiráltól. Egy sokkal érettebb könyv kerül majd ki a kezeim közül. :) Utána pedig az Esterházy Péter képregény befejezése, amit jövő év elejére terveztem. És persze vannak még elképzelések, de egyelőre ennyi is elég. :)

2009. március 21.

Batman rajongóknak kihagyhatatlan

2009. március 18.

Lencsilány születésnapjára


Tegnap volt.

Failed too soon

Bukik a Watchmen mozi, az 55 millás nyitó hétvége után a másodikon már kevesebb, mint 18 milliót hozott.

2009. március 16.

Európaiak európai szemmel

Az alábbi meghívót kaptuk Eric de Clercq Úrtól. Mivel nem csak az MKA tagjainak szól, így szeretettel továbbítjuk minden képregényrajongónak, aki olvassa a blogunkat:

Tisztelt Hölgyem/Uram!
Tisztelt Képregény Szerető Közönség!

Engedjék meg, hogy tolmácsoljam a Francofon Közösség ezévi meghívását a A frankofónia ünnepe 2009 keretén belül megrendezésre kerülő képregénnyel kapcsolatos programra. Természetesen a Frankofónia ünnepe 2009 sok szines műsort tartogat az Önök számára, amelyről bővebb információt az esemény honlapján találhatnak.

Kiállítás: „Európaiak európai szemmel”
Március 18. (szerda), 18:00, Budapesti Francia Intézet

A Belga Képregénymúzeum anyagából készült „Európaiak európai szemmel” című kiállítás megnyitóját követően Jean Auquier, a múzeum igazgatója tart előadást.

50 évvel a Római Szerződés aláírása után a Belga Képregénymúzeum a mai Európa lakóit veszi górcső alá. Hogyan látják a szlovén, holland, francia képregényrajzolók a lengyeleket, a belgákat, az angolokat és a többi európai szomszédjukat? A képregény görbe tükrén keresztül egy eredeti és mulatságos európai társadalmi portré rajzolódik ki elénk… elgondolkodtat és gyönyörködtet a nevetés útján.

Közreműködő partnerek:
Wallonie-Bruxelles International
Belga Képregénymúzeum
Belga Nagykövetség
Budapesti Francia Intézet

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

A viszontlátásig tisztelettel:
Eric DE CLERCQ
Economic and Commercial Counsellor
EMBASSY OF BELGIUM

2009. március 10.

1910

A Top Shelf április 30-án jelenteti meg meg minden idők egyik legremekebb képregénye, az Alan Moore és Kevin O'Neill neve által fémjelzett League of Extraordinary Gentlemen harmadik részét. A Century: 1910 című történet három, egyenként 80 oldalas kis kötetben fog kijönni. Aki még nem olvasta volna a LoEG-et: a sztori egy World Newton-féle világban játszódik, melyben ismert regényhősökkel találkozhatunk. Amikor a Nemzetbirodalmat veszély fenyegeti, a titkosszolgálat összehívja (vagy inkább összegyűjti, együttműködésre kényszeríti) legnagyobb hőseit és gonosztevőit, hogy akár életük árán is védelmezzék a Brit Korona érdekeit. Az első két epizód egy olyan 1898-ban játszódik, amikor javában épül a Csatornán átívelő, monumentális híd, ember készül a Holdra szállni, és Mina Murray, Alan Quatermain, Nemo kapitány, Mr. Hyde (vagy ha úgy tetszik, Dr. Jekyll) és Hawley Griffin harcolnak a Birodalom (vagy nem ritkán önmaguk) érdekeiért, Mycroft Holmes és a titokzatos M utasításait követve. Fu Manchu, a marslakók, Gullivar Jones, John Carter, Dr. Moreau, Auguste Dupin, és még számtalan más, ismert vagy kevésbé ismert irodalmi alak tűnik fel a képregény oldalain, egy Moore-hoz méltó, összetett és rendkívül mulatságos, de néhol egyben elgondolkodtató univerzumban. Eddig két kötet, és egy mindenféle extrákkal ellátott, fura folytatás jelent meg, utóbbi Black Dossier címmel. Az 1910-be helyezett harmadik részről itt olvasható egy rövid előzetes, itt és itt pedig bemutató oldalakat is találhatunk.

2009. március 8.

NÉGYZET - Az első abszurd kör

Az írja Szentgyörgyi Ottó: a papír(on)-ból havilap lesz, vagyis egy havilap fele. A havilap második felének tartalma mindig változik, de azt is Ottó állítja össze, ott is strip-ek lesznek. A március 22-én megrendezendő képregénybörzén már szeretnék árulni, a budapesti újságárusoknál pedig Április 1-től lesz kapható.

2009. március 7.

Bulvár hír az iwiw-ről

Ellopták Varró Dániel laptopját!
2009. március 4-én a debreceni Premier Ételbárból (a színház mellett van) kb. 13 óra körül ellopták Varró Dániel laptopját, amelynek eszmei és irodalmi értéke felbecsülhetetlen, több készülő vers, műfordítás stb. volt rajta. Kérlek titeket, irodalmilag érzékeny embereket, hogy tegyétek ki minél többen ezt az üzenetet, és kedves debreceniek/környékiek, és bárhonnan való használtlaptop-kereskedők, figyeljetek kérlek, hátha meglesz! (Fujitsu Siemens márkájú) Amúgy egy szürke Kappa-táskában volt, tudjátok, Spar-pontokért lehetett kapni ilyet, és volt benne több könyv is (A magyar verses regény és A prikolics utolsó élete + egy Cinema magazin) meg egy szintén felbecsülhetetlen értékű jegyzetfüzet.
Eddig a hír, és ha már többet segíteni nem tudok az ügyben, akkor legalább rötyögjünk egy jót a róla készült karikatúrán. Íme:

Varró Dániel

2009. március 6.

EU-s képregény pályázat


Az „Európai Unió és európai polgárság" c. képregény versenyre én ezt zúztam: Klikk ide

Bulvárkodás

Nem bolondultam meg – még nem, remélem: az utóbbi napokban olyannyira irritált Mary Zsuzsi műfogsorrögzítő reklámja, hogy kénytelen voltam „lereagálni".
Az eredeti reklám itt fogyasztható. Aki pedig még így sem up to date a témában és nem érti a cuccost, annak a Stop.hu nyammogását is szívemből ajánlom.

2009. március 4.

Alfabéta 2009: Kép-regény kategória

Bayer Antal (az MKSZ elnöke) helyzetjelentése:
Már negyedik alkalommal adjuk át az Alfabéta-díjakat az előző év legjobb képregényeit alkotó szerzőknek a képregényfesztiválon. Idén annyi változás történik, hogy a díjazottak is a helyszínen értesülnek az eredményről.
Két lépcsőben történik a zsűrizés: egy 19 főből álló szakmai előzsűri egyszerű, pontozás nélküli szavazással egy előzetes szelekciót végez, míg magát a döntést egy független, kritikusokból álló testület hozza meg. Ebben hat szakíró kap helyet (Varró Attila, a Kult-Comics szerzője, Greff András, a Magyar Narancs rovatvezetője, Galgóczi Tamás, az ekultura.hu szerkesztője, Santito a Geekz blog képviseletében, Birkás Péter a PC Gurutól és Szabó Zoltán (vagy az általa delegált személy a Paneltől)). A zsűri a fesztivál előestéjén ül össze, és ekkor csatlakozik hozzá a fesztivál két külföldi vendége is, akik közül az egyik Dodo Nita, a Román Képregényszövetség elnöke - a másik neve pedig nemsokára szintén publikus lesz.



A “kép-regény” (avagy önálló kötetben közölt képregény) kategóriában a 2008-ban megjelent 24 mű közül négyet emelt ki az előzsűri. Az alábbiak közül fog választani a zsűri április 17-én este:

Brazil: Johnny Fellow 0 (Roham)
Felvidéki Miklós: A fiú, akit Zsuzsinak hívtak (Képes Kiadó)
Futaki Attila-Nikolényi Gergely: Spirál (Magvető)
Kemenes Iván-Varga Péter: Stroboscopa (szerzői kiadás az MKSZ támogatásával)
A “kép-novella” és “kép-sor” kategóriák előzsűrizése folyamatban van, a jelölteket kb. 10 napon belül hozzuk nyilvánosságra.

Forrás: Képregény.net
, Képregény.Info